Vegetariska piroger.


Det blev ingen köttfärsås när jag insåg att jag ville prova att göra egna piroger istället. Gott och lätt som tusan är det, men det tar lite tid. Kanske en och en halv timme eller så. Ungefär såhär gjorde jag 16 stycken:

Du behöver:
Till deg
50g jäst
5 dl vatten
2 tsk salt
2 msk olivolja
ca 13 dl vetemjöl

Till fyllning (egentligen tar man det man tycker är gott men jag valde det här)

en rödlök

en bit purjolök

3 morötter

8 champinjoner

en burk kidneybönor

2 vitlöksklyftor

2 dl creme fraiche (jag valde en smaksatt med tomat & basilika)

salt, peppar & kanske paprikapulver för det tycker jag är gott!

Gör såhär:

1. Värm vattnet till fingervarmt och smula ner jästen i en bunke. Rör ut jästen med lite av vattnet. Tillsätt sedan resten av vattnet, salt & olja. Häll i det mesta av mjölet och arbeta ihop till en deg. Låt jäsa i ca 30 min under duk.

2. Gör röran undertiden du väntar. Skär rödlök och purjolök i strimlor, dela champinjonerna i kvartar, grovriv morötterna och fräs allt i en stekpanna. Häll även i bönorna.

3. Pressa i vitlöken och häll på creme fraichen. Låt puttra lite och krydda efter behag.

4. Sätt ugnen på 200C. Lägg degen på mjölat bakbord och dela in den i 16 bitar. Kavla ut en bit till en oval och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Lägg fyllning på ena halvan och vik sedan ihop pirogen. Nagga kanterna med en gaffel så att dom sitter ihop. Gör likadant med resten! (För mig blev det två plåtar med 8 piroger på varje).

5. Pensla med ägg, strö över oregano och lite riven ost om du tycker att det är gott och kör sedan in dom i mitten av ugnen i 10-15 minuter.


Nu var det klart och att servera med en sallad är inte fy skam!


Kommentarer
Postat av: Emma says style, love & rock and roll.

Låter underbart. Och kul att få lite veg.tips. Det brukar sällan hända i vår köttvärld.



Sv; OHJA jag håller med om John&June. Galet hur jag kunde glömma bort de två. Jag kanske måste göra ett "vackra par-special"!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback