Ladies of the world.

Nu är det mindre än två månader kvar tills jag börjar plugga igen. Ny skola, ny utbildning, nya lärare, ny omgivning och nya vänner. Jag ser verkligen fram emot det, men kan ändå inte få bort en klumpig känsla. Det känns som att jag verkligen är redo att börja jobba med det jag vill men det känns som att det alldeles för många års plugg kvar. Och som musikbranschen ser ut idag är det inte ens säkert att det finns några jobb för mig när jag väl är färdig.
I och med att var och varannan kotte håller på att ladda ner musik finns det inte längre någon anledning för skivbolagen att hålla på. Dom tjänar ändå ingenting på det. Och idag är det inte svårt att få ut sin musik på egen hand. Vem som helst kan köpa en hemmastudio för en billig peng, lära sig spela in och sedan sprida sin musik över internet.
Men vad jag inte förstår är att folk medvetet väljer bort känslan av att köpa hem en ny skiva, ett fysiskt exemplar, och sedan lägga i skivan i stereon, trycka på play, ta ur konvolutet från fodlalet, bläddra i det, kolla på bilderna, läsa texterna och bara njuta. Det här är lätt en av mina topp 5-känslor.
Sedan har vi då festivalarrangörerna. Dom låter dig som laddar ner se dina favoritartister live. Men idag är priserna på festivaler hutlösa, för att artisterna får inte in sina pengar genom skivförsäljningen utan måste ta mer betalt för att göra spelningar. Den största skaran som går på de här festivalerna är studenter och dom har inte råd. Hultsfred som har varit Sveriges absolut största festival genom årtionden pratar om 2008 som "sitt sista år".
Sen tror jag inte att folk idag är lika intresserade av livemusik som innan. Nu är den stora massan söndermatad av dåliga hits på Mix megapol som inte går att genomföra live.
I Anderstorp och runt omkring finns idag inte en enda renodlad skivaffär. Dom går inte runt. I Karlstad som är en relativt stor stad finns idag inte en enda renodlad skivaffär. Dom har "Knastret" som säljer begagnade skivor, men dom andra, dom går inte runt.
Så snälla ni som läser här. Jag vet att ni är några stycken med vacker musiksmak och kloka huvuden. Sluta ladda ner en jävla massa! Och säg till alla andra att göra likadant. Ni minns väl alla hur det var när man var liten och fick sin första cd-skiva? Det var underbart! Min var "Lasse Holms bästa" (hoho!) och jag kunde varken se eller lyssna mig mätt på den.
Tänk vad mycket minnen som ligger i skivsamlingen. När du köpte skivan, när du kysste någon till spår 3 eller när du grät över någon till spår 10.
Det finns bara en sak att säga.
Köp fler skivor för sjutton gubbar!

Kommentarer
Postat av: sosso

Bra sagt! Du får mig att skämmas över nedladdningen :P

Jag vet att det är fel, men det är så synd att det är såpass dyrt att köpa skivor! Jag gillar också att köpa skivor, det är mer känsla i det.



Förresten vet jag inte om jag kan komma på lördag. Pissjävlaskit-värmlandstrafik kör sista tåget från arvika en halvtimme innan jag slutar jobbet och jag kan nog inte sluta tidigare.. Men vi får se om det löser sig på nåt sätt.

Annars får ni ha suuuperkul!!

Kramar


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback