kaos i vinterlandet.

Nu har jag sååån beslutsångest. Tankarna virrar runt i huvudet om och om igen, men jag får ingen rätsida på det hela. Det känns som att vilket jag än väljer så kommer det bli fel. Varför fick man inte lära sig sånt här i skolan?

Ska man lita på magkänslan och välja därefter eller ska man välja det som verkar smartast? Om man inte har någon magkänsla då? Ska man tvinga fram ett beslut och hoppas på det bästa? Fast å andra sidan, kan man tvinga fram en magkänsla? Det borde ju vara det man väljer som egentligen är det man känner för. Viljan ligger kanske undermedvetet? Ungefär som när man olar om man ska välja isglass eller kulglass, och så hamnar det på isglass. Då kommer man alltid på att det är kulglass man egentligen vill ha och väljer det istället.

Det som följer får bli en kort redovisning av de senaste dagarnas tankar:

  • En familj i USA har ringt och dom vill att jag kommer dit den 12 mars. Är jag fortfarande sugen? Har jag fortfarande råd? Vill jag egentligen bara dit för att komma till NY, och inte för att jobba i en familj? Är det i så fall bättre att spara pengar och göra en riktigt bra resa dit någon annan gång? Men jag vill ju inte bara resa dit. NY är min drömstad och jag vill känna staden i hjärna, hjärta och själ. Om jag säger nej nu så är det absolut sista chansen. Det finns inte en snöbollschans i helvetet att jag orkar fylla i alla ansökningarna en gång till.
  • Sen kommer jobbet för fritidsresor. Jag pratade med David i torsdags och det kommer dröja ytterligare ett par veckor innan dom har valt ut vilka som har gått vidare. Är det värt att vänta på det? Chansen är såå liten att man kommer med. Sju av 200 fixar biffen. Hur stora är oddsen att jag är en av dom? Men tänk om jag väljer USA. Då har jag absolut noll chans att ens gå vidare till nästa uttagning. Då är det inget alternativ längre. Men tänk om jag väljer att vänta på svar från det här jobbet, skiter i USA och sen inte kommer vidare. Då står jag på noll igen. Hu!
  • Nu har jag jobbat som dagisfröken några månader och jag älskar det verkligen. Borde jag utbilda mig till det istället och bli vuxen? Å andra sidan så har jag ändå möjligheten att välja det här alternativet senare om allt annat går åt skogen.
  • Jag är såå sugen på att söka skolor igen och börja plugga musik. Det är musik jag vill jobba med och det är den jag brinner för. Det skulle vara så kul att lära känna nya människor, träffa folk att spela med och satsa, satsa, satsa. Ändå känns det som att om jag ska göra något av de två översta alternativen eller liknande, så finns det ingen bättre tid än nu. Jag bor fortfarande hemma och jag har inga utgifter. Ingen lägenhet att ta ansvar för och inga lån att betala. Gaah. Varför är det här så svårt?!

Det enda jag vet säkert är att jag inte vill vara kvar här. Jag vill upptäcka nya sidor av både migsjälv och världen. Men ibland kanske man måste välja bort det man vill ha just nu, för att kunna få det man har velat ha hela sitt liv?





-I’m just a girl in the world.


Kommentarer
Postat av: emmis

Ja, vi far val se det dar med surfing och Hawaii. Vet inte om vi kan aka overhuvudtaget an.. Men jag vill!

Haha! Min man?? =P Han kommer den 2 mars och stannar till den 26e sa jag forsoker ligga lagt tills dess och spara pengar. Lyckas jag? An sa lange ja, men det med tanke pa mina planer sa kommer det nog branna lite i planboken iaf.. ;)

Och med tanke pa det dar med beslutsangest sa ar jag val ett exemplariskt exempel aven dar. Jag tycker du gor sa har: Sag ja till familjen i USA och forbered till att aka. Hor du nat ang jobbet pa fritidsresor innan sa tycker jag att du tanker over vad du vill en gang till och antingen skiter i USA eller musikjobbet. (Tank inte pa att ha daligt samvete for familjen osv ifall du nu skulle fa jobbet och du tackar nej senare. Tank bara pa dig sjalv och vad du sjalv vill! Det ar dig det handlar om nu!) Nar du val ar i staterna kommer du inte angra att du akte - det kan jag lova! Detsamma galler jobbet i Medelhavet. Satsa fullt pa nu - kanske kommer bara denna chansen en gang i livet! Och tror du pa odet sa kommer du att valja det ratta - det ar jag saker pa! Om nu mot formodan allt skulle skita sig med bade USA och Medelhavet sa har du ju fortfarande alternativ kvar ju. Jobba kvar pa dagis och sok skolor och utbildningar samtidigt som du kan paborja nan gang i framtiden. Kanske ger tiden annu fler erbjudanden, men det ar ju faktiskt sa att man maste prioritera! Jag vet att det ar svart som faaan men go for it! Sag ja och lat tiden avgora helt enkelt!

Vad ar det forresten for familj som hort av sig? (nyfiken!)

Nagra visdomsord:
Hellre angra det du gjorde an det du INTE gjorde!

och en sak till!
USA finns ju som sagt kvar och det ar ju heller inte omojligt att fa ett jobb senare i livet nere i Medelhavet, eller hur?

LOVE

Postat av: christina

Sattsa på USA, en sån chans kommer bara en gång i livet! Du kommer verkligen ha nytta av det resten av livet. Och om du funderar på att bli dagisfröken på riktigt så är ett år(?) i USA en jätte bra merit! Kram

2007-02-12 @ 11:28:57
URL: http://www.detdualltidvelatveta.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback